tirsdag 8. mars 2011

Dagen for følelser

Dagen i går bød på flere overraskelser enn den jeg fikk under lunsjen.
På vei til hårklipp hos tanten til mannen stoppet vi på gravstedet for å tenne lys for englene våre. Var passe nedsnødd der, men etter at mannen hadde gravd frem graven så jeg fort at engelen som jeg satte ned i forbindelse med termindagen til Une var borte. Jeg vet at folk stjeler fra graver, men jeg håpte så inderlig at dette skulle få stå i fred. Det er selvfølgelig fortsatt et håp om at den ligger under snøen en plass, men vi fant den i alle fall ikke i umiddelbar nærhet. Det er ille om folk er så frekke at de går og tar noe fra en grav der de ser at det ligger barn, og til og med en ting som jeg har skrevet navn på. Som sagt, jeg vet at sånt skjer, men det føltes som et ekstra slag i trynet for meg i går. 









Et såpass hardt slag at jeg til og begynne med ikke la merke til at noe var annerledes med steinen. Og da jeg så det, var alt jeg kunne si til mannen: "Se på steinen, se på steinen!" Mannen så, la ikke merke til det jeg hadde oppdaget, forsto ingenting og sa bare "Ja..". "MEN SE PÅ STEINEN DA!!!"
For under Unes navn og dato sto plutselig Ivens navn og dato også!

Vi ante ikke at dette ble gjort engang. Mannen har snakket med begravelsesbyrået en gang, og da nevnte han at vi ville gravere inn navn om der var plass. Mer har vi ikke tenkt på det, regnet med at vi skulle få unna urnenedsettelsen først, og så se på det etterpå. Sist fikk vi beskjed om når de skulle hente steinen, nå har vi ikke hørt noenting. Og dette må ha skjedd fort, for vi så sporene etter dem som har satt den opp i snøen, og de var delvis nedsnødd. Her har det ikke snødd siden forrige helg, og da var det kun 4 uker siden vi mistet Iven.

Ble nesten litt rart, for jeg hadde begynt å tenke på å ikke gravere noe på steinen, men heller skrive navn og dato på en naturstein og legge den der. Og tenk om vi hadde ombestemt oss med navn..
Nå er i alle fall alt opp og avgjort for oss. Og det er greit, ble bare litt sjokk å se det svart på grått i går. Nå kjenner jeg at det skal bli godt å få lagt ned Iven ved siden av Une. Blir nok en stund til enda, siden det fortsatte er snø og frost i bakken. Mai ble nevnt av begravelsesbyrået. Det blir godt når dagen kommer, da er englene våre virkelig sammen!

1 kommentar:

  1. Håper at engelen ligger en plass under snøen. Egentlig litt fint å se navnene på samme sten, tenker jeg da. Men skjønner det kom som ett sjokk på dere. Blir fint når de får være der sammen.
    Klem.

    SvarSlett