tirsdag 22. november 2011

Førjulstur

I dag skal koffertene pakkes, for i morgen reiser vi på førjulstur hjem til mamma!

Når julen skal feires her hos mannens familie, så må vi tradisjonen tro oppover rundt adventstiden. I år er det spesielt viktig, siden mannen og ungene ikke har vært der siden mai. Jeg var heldigvis en snartur oppom i høst. Kjenner at det skal bli veldig godt å komme hjem til mine nære og kjære nå. Der jeg bare kan være meg selv. Trenger litt påfyll så jeg kan samle styrke til å feire julen her. I år gruer jeg meg nemlig veldig til det. I den nærmeste familien her har julen blitt så fryktelig materialistisk, og jeg synes det er veldig ukomfortabelt. Spesielt svigerinnen min fokuserer veldig på dette, og snakker kun om de flotte og dyre gavene de skal kjøpe til hverandre. Jeg synes det blir litt for vilt når jeg vet at de er tomme for penger på slutten av hver måned og i tillegg skal kjøpe gavene på kreditt. Også synes jeg det er synd at barna deres, spesielt den eldste, blir veldig opptatt av at alt skal være best og dyrest. Hun er bare 9 år..

Ikke noe hyggelig når ungene der rynker på nesen over det våre unger får. Våre unger bryr seg ikke om kvalitet og pris og blir glade for hva som helst, men de blir selvfølgelig lei seg når kusinene som de forguder ikke synes det de får er bra nok. Sånn sett skulle jeg ønske at vi feiret julaften hver for oss, eller i alle fall pakket opp gaver hver for oss. For vi kommer ikke til å kaste oss på den bølgen med å bruke mest mulig. Vi vurderer faktisk å kjøpe brukte Nintendo DS til ungene. Og til hverandre kommer vi neppe til å kjøpe i dyre dommer. Ikke ønsker vi oss ne spesielt heller. Eller, jeg ønsker meg den nye iPhone, men vil vente til neste opplag for å unngå eventuelle "barnesykdommer" og kanskje også få Siri (er det ikke det "hun" heter da?) i norsk versjon. Så da ønsker jeg heller at mannen spytter inn litt i en sånn når tiden er inne for å kjøpe det istedenfor å gi meg noe helt unødvendig til jul. Men det blir nok sett skrått på det også.

Jeg synes virkelig at julen har blitt alt for mye kjøpepress. Hjemme er det ikke sånn, så jeg synes de julaftenene vi tilbringer der er veldig avslappende. Da er fokus mer på å hygge seg sammen enn på gavene. Sånn skulle jeg gjerne hatt det her også, men jeg innser at det ikke kommer til å skje.

Nå får jeg i alle fall 9 dager der fokus blir på å være sammen med familie og venner. Verken mer eller mindre. Ja, også skal jeg ta med poden på sin første fotballkamp! Det har jeg gledet meg til! Det skal bli så godt, så godt å være hjemme litt. Så får jeg heller takle hjemlengselen som jeg vet kommer etterpå..

Kanskje får vi en fin førjulsgave der oppe også? En ikke-materialistisk en. Jeg er nemlig enten 5 eller 7DPO i dag, og IKM er på slutten av oppholdet vårt hos mamma. Bind og tester pakkes med, så får vi se hva som kommer best med. Egentlig burde vi ha tatt en pause frem til vi har vært på genetisk veiledning, men vi var midt i EL da vi fikk prøveresultatene..

Får heller se om vi er litt mer forsiktige de neste syklusene om vi ikke har fått klaff nå. Forholder meg foreløpig rolig til det hele. Litt spent er jeg, siden vi sannsynligvis har hatt to kjemiske på rad nå. Men følelsen er vel helst at det ikke har klaffet, og med tanke på testresultatene så er det kanskje OK.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar