onsdag 3. november 2010

My son, the genious

I går tilbragte jeg formiddagen hos svigerinna mi. Koselig å bare skravle. Hun fortalte at hun hadde vært i foreldresamtale i barnehagen hvor min 5 år gamle niese går. Hun er skoleknert i år, og i den forbindelse hadde hun fått vite litt om hva de driver med. Noe av det de jobber med er at ungene skal få forståelse for hva ting er. Når man spør et barn hva en sykkel er, så vil de som oftest svare at det er noe man sykler på. I barnehagen jobber de nå med å lære ungene hva ting består av og sånt. Det har ikke engang falt meg inn at ungene må lære sånt, det er jo en selvfølge for oss voksne. Så da eldstemann kom hjem fra parken så tenkte jeg at jeg skulle teste ut dette på ham. Spurte ham hva en sykkel var og forventet å få "noe man sykler med" som svar. Men gutten begynte straks å forklare at en sykkel hadde to hjul, styre, lys og pedaler. Og når jeg spurte hva en bil, et fly og en bok var så forklarte han jammen det også. Helt uoppfordret. Jeg ble rimelig overrasket, og ganske så overbevist om at vi har et lite geni i familien.. ;-)

Neida, så ille er det ikke. Kontakter ikke Mensa enda. Men det er veldig OK å se hvor oppegående den gutten er. Vi har valgt å ikke ha ungene i barnehagen, men heller i barnepark. Det er jo så mye snakk om at barnehager er så bra for utviklingen, det pedagogiske og alt det der. Og joda, jeg ser den. Men da er det også godt å se at vår gutt ikke ligger etter selv om han ikke har gått i barnehage. Neste år blir det vel og merke barnehage for begge to. Jeg tror det er viktig at eldstemann får det siste året som skoleknert. Da er det jo mye forberedelser før skolen, og han blir kjent med flere som han skal gå på skole sammen med. Og da sender vi snuppa i barnehagen samtidig. Blir rart, men sikkert greit det også.

Må forresten nevne en episode som skjedde en morgen her. Ungene ryddet rommet til snuppa på morgenen, og begynte å synge i kor en sang fra en eller annen Barne-TV-serie: "Hva gjelder nå? Lagarbeid..". Det var så utrolig passende, og veldig herlig å høre på.

Nå er det kaos i soafen her. Småtrolla har vært med svigers på kino i dag, og kom nettopp hjem helt hypre. Planen var at de skulle perle gaver til familien i USA, men det går rimelig tregt der borte. Og maken til høylydt perling skal man lete lenge etter. Søte er de, men i den formen de er i nå ser jeg ikke frem til en hel ettermiddag og kveld alene med dem.. Sliten allerede jo! ;-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar