lørdag 1. mai 2010

5 uker

Fra 5 uker og 0 dager til 5 uker og 6 dager av svangerskapet.

Lengde: 1-3 mm


OM BARNET
Embryoet er i begynnelsen av denne uken tre uker gammelt. Nå begynner hodedelen av embryoet å vokse, og det når en pæreform med en liten hale. Ryggsøylen, ryggmargen, hjernen, hjertet, skjelettet og musklene begynner så smått å utvikles. Små somitter, som ser ut som bitte små humper, formes langs ryggen til embryoet. Disse vil blant annet danne ryggsøylen, ribbein og muskler. To hjerterør formes, smelter sammen til et rør og danner det primitive hjertet. Når embryoet er 25 dager gammelt (fra unnfangelse), i midten av denne uken, begynner det lille hjertet å slå og pumpe væske rundt i kroppen!

I nevralrøret formes ryggraden, ryggmargen og hjernen. I løpet av noen dager vil nevralrøret lukke seg. Dette skjer ved at nervefoldene smelter sammen. Folinsyre er et viktig vitamin for denne lukkingsprosessen, derfor anbefales det at du tar folat. Helt i slutten av uken formes de tre hjernedelene – forhjernen, som skal ta seg av hukommelse, tenking, fornuft, problemløsing og signaler fra sansene, midthjernen, som er et slags sentralbord som koordinerer signaler og sender dem til riktig bestemmelsessted, og bakhjernen, som vil ta seg av temperaturregulering, pusterytme og muskelbevegelser.

TIL MOR
Fra mistanke til bekreftelse...
Det er rundt denne tiden du kan merke hvordan kroppen din prøver å fortelle deg at noe er annerledes. Den må få gitt deg denne viktige beskjeden. Først mensen som ikke kom. Så kanskje kvalmen. Noen ganger med brekninger. Du kan reagere på lukter og plutselig smaker ikke kaffe slik som før. Den rare følelsen i brystene er veldig klassisk. De kan føles tunge, ømme og det kan stikke litt i dem. Hyppig vannlating er kjent, og du kan føle deg oppblåst. Mange forteller om humørsvingninger hvor det ikke er langt mellom glede og bekymring.
Ja- hva nå? Positiv gravitest. G-R-A-V-I-D! Hvordan klinger det i dine ører? Gledelig? Kanskje svært etterlengtet - og nesten ufattelig. Endelig har det skjedd! Lettelsen over at mensen ikke kom denne måneden - det ble ikke enda en skuffelse… Eller med SJOKK? Ikke nå - ikke ennå, ikke meg! Det passer ikke, det går bare ikke. Og hva blir partnerens reaksjon? Hva vil sjefen si? Jeg som akkurat har startet i jobben… og utdanningsplanen, vil jeg klare å holde den?
Noen kvinner fatter mistanke før de har fått det bekreftet ved hjelp av en urinprøve. Den lille tvilen, som kanskje var en del av livet før "sikker prevensjon" ble tatt i bruk, gjenkjennes.
Følelsen forsterkes av at denne gangen er "noe" annerledes. Den rare fornemmelsen i brystene, dette som kroppen alt vet og kanskje prøver å fortelle deg. Tenk at kroppen vet noe du selv ikke vet: Den vet at du er gravid, at du skal ha barn! GRAVID - VENTE BARN.
Disse magiske ordene, skal de bli dine? Ord du skal bruke mange ganger og i ulike sammenhenger de nærmeste månedene.


Dagene går og jeg veksler mellom å tro på at dette skal gå bra og nærmest å vente på at det skal gå alt igjen. Har fått UL-time tirsdag 11.05, og grugleder meg til det. Håper jo å få se en liten spire som er akkurat som den skal være. Vil da være 6+4 uker, og håper å få se e lite hjerte slå også.

Ellers så føler jeg meg mer gravid denne gangen enn sist. Litt mer som jeg var de to første gangene. Kvalmen har vært litt mer tilstedeværende for hver dag som har gått, og det gleder meg! I går var jeg skikkelig uggen og trodde flere ganger jeg skulle ende opp med å rope på elgen. I dag er det litt roligere, og jeg blir bekymret med en gang. Puppene har vært mer ømme de siste par dagene, men i dag er de tilbake omtrent på det stadiet de var tidligere i uken. Men de er der! "Fyllesyk" og småkvalm er jeg i dag også, selv om det altså ikke er så fremtredende som i går. Ellers har jeg egentlig stort sett alt av typiske symptomer, og håper inderlig at det betyr at dette går veien!

Tok forresten en CBD med ukesindikator i forgårs, og den viste 2-3 uker akkurat som den skulle. Er spent på om den viser 3+ om noen dager. Tør ikke prøve igjen helt enda..

I går fikk "tanten" min endelig hvile. Trist, men selvfølgelig best for henne. Jeg kommer meg nok ikke oppover til begravelsen. Ikke tør jeg å stresse for mye akkurat nå, og vi har også mye å gjøre neste uke i forbindelse med bursdagen til lillesnuppa som skal feires i stor stil neste lørdag. Så det får heller bli et besøk på gravstedet når vi skal oppover til 17.mai.

Og en gladnyhet til slutt. Jeg har nok en gang fått fødeplass på ABC! Denne gangen nekter jeg å avbestille..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar