søndag 9. mai 2010

6 uker

Fra 6 uker og 0 dager til 6 uker og 6 dager av svangerskapet.

Lengde: 4-8 mm











OM BARNET
Embryoet er i begynnelsen av denne uken fire uker gammelt, og har en C-form med det store hodet i den ene enden og halen i den andre. Det ligner mer på en reke enn et menneske. Det er umulig å måle embryoet slik du kan måle barnet etter at det er født. Ikke har det bein og det ligger sammenkrøllet. Derfor brukes lengden fra issen til setet som lengdereferanse gjennom store deler av svangerskapet, og vi oppgir også denne på disse sidene (CRL som står for crown-rump-length).
Små sirkler dannes på siden av hodet – dette er øynene som formes! Ørene begynner også å formes nå. Celler som skal bli til lever, lunger, magesekk og bukspyttkjertel finner plasseringene sine, slik at de er klare til å utvikle organene. Levercellene begynner organdannelsen før de andre. De fleste organene er i ferd med å utvikles, og mot slutten av uken vokser det frem små knopper til armer og bein. Armene vil utvikles i et hurtigere tempo enn beina en stund fremover.
Hjertet fylles med blod denne uken. Frem til nå har det pumpet rundt væske, men nå er det ordentlig blod som går rundt i de små blodårene. Blodcellene dannes i veggen til plommesekken. Blodårene dannes i høyt tempo for å forsyne alle organene som utvikles med næring. Hjertepulsåren dannes også denne uken, og hjertet består av høyre og venstre hjertekammer. Pulsen er på 100 til 120 slag i minuttet. Nå pumpes blodet gjennom navlestrengen slik at embryoet kan kvitte seg med avfallsstoffer og motta næring fra mor. Dette er en rundgang som vil fortsette til barnet er født.

TIL MOR
Alle snakker om hormoner!
Ofte hører man at hormonene får skylden for at kvinner kan oppføre seg annerledes i svangerskapet enn det de vanligvis gjør. Personlig tror jeg ikke dette er hele sannheten. Det blir for enkelt å skulle forstå alt som skjer med kvinner i denne tiden, alle de nye følelsene og de raske svingningene i humøret, som bare ” hormonforstyrrelser".
Men hva menes egentlig med hormoner? Ordet hormon betyr å stimulere. Hormoner er signalstoffer som stimulere spesielle organer i kroppen vår. I svangerskapet er hormonene livsviktige fordi de gir kroppen beskjed om befruktningen og hindrer den i å støte ut egget! Det er helt avgjørende for fosterets overlevelsesmuligheter at mors kropp raskt forstår at den bærer på et nytt liv.


Jeg er i dag 6+2 uker, og har kommet meg en dag forbi det tidspunktet jeg begynte å spotte på før SA'en sist. Ikke at jeg føler meg så mye tryggere av den grunn, men det er i alle fall en aldri så liten milepæl.
Formen varierer en del om dagen. Kvalmen er til stede nesten hele tiden, men stort sett i mild grad. Den tar seg dog opp litt ut fra aktivitetsnivået mitt. I går hadde vi bursdagsselskap for snuppa som fyller 3 år i morgen, og det betaler jeg for i dag. Har i tillegg fått vondt i ryggen etter selskapet, og med diverse andre morsomme symptomer så føler jeg meg absolutt gravid. I går kveld var jeg så oppblåst at jeg så ut som om jeg var 5 måneder på vei. Lurer på om noen av gjestene la merke til det..

Tirsdag er det tid for UL. Grugleder meg til det. Håper jeg kan ta med meg gode nyheter i kofferten når vi reiser "hjem til mor" på onsdag..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar