fredag 17. desember 2010

Julen nærmer seg

Nå teller jeg ned dagene til julefri!
Gleder meg til å reise hjem på mandag og glemme alt som heter jobb og stress i 10 dager!
Og forhåpentligvis vil jeg ha gode nyheter til dem som står meg nærmest der hjemme. Kommer ikke til å dele nyheten om spiren med folk flest på lenge, nå er det bare foreldrene vår og søsteren til mannen som vet. Går UL bra på mandag deler jeg nyheten med dem jeg føler meg tryggest på og som har vist mest støtte etter vi mistet Tredjegull. Ellers vil vi prøve å skjule det lengst mulig, gjerne til etter ordinær UL (som er 21. februar). Spørs om vi klarer det om magen min er som i dag. Skikkelig oppblåst og den står rett ut, hadde faktisk problemer med å lukke igjen kåpen min. Hjelp! Er jo ikke usannsynlig at magen vil komme fortere i og med jeg har vært gravid flere ganger og at det ikke er så lenge siden sist. Men det er nok mest luft enn så lenge, så  bare jeg får ut det så.. Hihi. Ellers strekker det masse i magen i dag også, så jeg håper det er kjempevekst på gang.

Denne uken har  vært deilig avslappende i forhold til de foregående. Noe av angsten i forhold til spiren er borte, men nå som det nærmer seg ny UL begynner katastrofetankene å dukke opp igjen. Tenk om der ikke er liv lenger. Tenk om den ikke har vokst nok. Fikk jo aldri svar på blodprøven jeg tok mandag, så jeg vet ikke hvordan stigningen har vært. Men gyn. sa at om jeg ikke hørte noe fra henne, så betydde det at også det så fint ut. Så da får jeg stole på det. Og katastrofetanker før UL vil jeg nok alltid ha etter opplevelsen i sommer. Jeg kommer nok alltid til å være forberedt på at det kanskje ikke er liv lenger. Jeg vet jo hvor fort ting kan snu.

I tillegg til den oppblåste magen så tilsier formen at jeg er rimelig gravid. Puppene er fortsatt ømme, og ikke minst store og tunge. Kvalmen er sterkt tilstedeværende. Har enkelte dager da jeg er litt bedre, men brekker meg fortsatt stort sett hver dag. Tidligere i uka måtte jeg bare gå og sette meg foran do midt i frokostlagingen til ungene. Hva er det med meg og brødskiver når jeg er gravid?
Mat har ikke fristet på lenge, er ikke mye jeg får i meg. Går mest i nudler og enten vann eller cola med sitron. Er på gråten hver gang mamma forteller meg at hun har kjøpt inn det og det til jul. Spørs om det blir så mye julemat på meg.. Men så lenge spiren har det bra og vokser så skal jeg ta det med et smil!

Ellers så er jeg trøtt og energiløs. Noe som selvfølgelig også passer bra sånn rett før jul. Men nå er det ikke mye som står igjen. Helgen skal brukes til pekkerkakebaking og pakking (samt en liten hvil mens ungene og  mannen er på Plutti Plott i morgen). Må vel lage en porsjon til med karameller også (ugg). Søndag blir det en liten gaverunde og en tur på gravlunden for å tenne lys for engelen vår. Så er det mandag og ultralyd, og på ettermiddagen flyr ungene og jeg hjem til mamma (og jeg gleder meg enormt til å reise alene med dem nå som formen er så skral). Mannen kommer etter i bil på tirsdag, og så er det juuuuul!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar