torsdag 10. juni 2010

Første svangerskapskontroll

I dag har jeg vært på første svangerskapskontroll hos fastlegen. Følte egentlig at det var litt for tidlig, kunne godt ha ventet til uke 12-13, men fikk nå time i dag.

Legen var lettere forvirret. Først var han mest opptatt av skoene mine, fordi han hadde sett på samme sko selv i går. OK..
Så skjønte han ikke hvorfor jeg ikke hadde helsekort enda siden jeg allerede hadde fått fødeplass. Hørt om å søke selv, eller?
Så oppdaget han at jeg bor på samme plass som han (et lite tettsted), og ble veldig opptatt av det. Ja, vi snakket faktisk mer om det enn om graviditeten.
Hyggelig det, men jammen godt jeg ikke er førstegangs. Håper han er litt mer oppmerksom og informativ når han får pasienter som ikke har vært gjennom dette før. Er tross alt tredje gangen for meg, så jeg føler jeg har litt peiling på hva som skjer både i kroppen og ellers.

Tror ikke jeg kommer til å fly ned dørene hos fastlegen i dette svangerskapet akkurat. Holder meg nok mest til kontroller på ABC. Denne legen er vikaren til min egentlige fastlege - eneste grunnen til at jeg fortsatt går til dette legekontoret er at jeg håper min egen, herlige fastlege skal komme tilbake fra permisjon etterhvert. Men nå har han vært borte siden etter eldstemann ble født, så jeg vet ikke jeg..
Gikk til denne vikaren sist jeg var gravid også, og var vel ikke akkurat superfornøyd. Men for all del, kanskje det er greit å ha legen sin i nabolaget også. Hihi.

Fikk egentlig ikke så mye annet enn "small talk" ut av denne timen i alle fall. Etter mye surring fikk jeg i alle fall målt blodtrykk, som lå på 122/85 og var litt høyt ifølge legen. Han sa vi burde holde et øye med det i.o.m. jeg har en forhistorie med høyt blodtrykk og begynnende svangerskapsforgiftning i mitt første svangerskap. Men alikevel trengte jeg ikke å komme tilbake før etter ordinær UL i august..
Synes det er litt guffent at blodtrykket er forhøyet allerede, med de to andre var det lavt i begynnelsen av svangerskapene. Har hatt vondt i hodet siden i går, og det kan jo være pga. blodtrykket. Huff, håper jeg slipper sånt tull igjen - og i alle fall så tidlig!

Så tappet de noen rør med blod, og jeg fikk med meg et dårlig utfylt helsekort, en svangerskapsbok og et blad. Så da har jeg i alle fall papirer på at jeg er gravid om ikke annet!

Ellers er formen regelrett elendig i dag. I tillegg til nevnte vonde hode er jeg überkvalm og vil helst bare ligge i senga. Holdt meg på badet et par timer i natt, men har enda ikke kastet opp. Men nå hjelper ikke Sea Bands engang, så det er vel ikke langt unna. Med snuppa begynte jeg først å spy rundt uke 12, runder 11 uker i morgen, så da ligger jeg vel ganske i rute. Blerg! Kjenner det passer det bra at mannen er på kveldsvakt og jeg er alene med barna i dag. Han skal etter planen ha fri frem til onsdag etter i kveld, og med den formen jeg er i nå så håper jeg virkelig det ikke blir noe overtidsjobbing de dagene..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar